Dílna

      Do této sekce jsem vyčlenil pár příspěvků, které se netýkají až tak přímo elektroniky, jako spíše mechaniky či jiných oborů. Jsou to jen takové mé poznámky, které třeba pomohou i někomu dalšímu, ale nechci fušovat do řemesla mnohem povolanějším kutilům a nosit dříví do lesa. Na YT je toho spousta, zejména zahraničních kanálů, z těch českých občas rád mrknu třeba na kanál Dělejte něco! nebo někdy nějakou Vidlákovinu...

Kompresor z lednice

      13.6.2021 Kompresor z lednice je šikovná věc, kterou lze získat prakticky zadarmo. Před časem jsem potkal velkou 2-kompresorovou ledničku a tak jsem si oba kompresory odštípnul a vymontoval. Zajímavé bylo, že když jsem je zkoušel zapnout, tak z jednoho klasicky prskal olej, zatím co z druhého ani kapička. Doposud jsem myslel, že všechny lednicové kompresory jsou takto mazány s médiem v okruhu a zatím jsem pro to nikde nenašel vysvětlení. Kompresor bez oleje se též vyznačoval o něco tišším chodem a menším průtokem vzduchu, ale tlak vyvinou oba asi stejný. Využil jsem této výhody, že není třeba odlučovač oleje a udělal si z něj kompresor na stlačený vzduch na vyfukování bordelu z různé zablešené elektroniky, zejména prachem zanesených chladičů CPU, GPU a PC zdrojů. Jako vzdušník jsem použil párty tlakovou láhev od Hélia o objemu 6,8l s ventilem. K tomu jsem přidal starší nalezený tlakoměr do 10 barů (kompresor z lednice ho hravě vytočí za roh, takže jeho maximum jsem zatím nezjistil). S ním byla kapánek potíž, protože měl na šroubu závit M12 x 1,5 mm a na to nemám závitník. Tak jsem ho napasoval do mosazeného vodovodního 1/4" kolínka a závit zatěsnil Mamutem. K tomu ještě pár Cu trubiček s jakýmsi Téčkem, vyřazené kousky tlakových hadic a vzduchová pistolka s mačkacím ventilem a bylo to. Zařízení můžu i přenášet mimo dosah el. sítě, stačí natlakovat vzdušník, zavřít ventil, odšroubovat hadici od kompresoru a nahradit ji záslepkou. Natlakování na 10 barů trvá asi 10 minut, což není žádný super výkon, ale na občasné použití mi to úplně stačí. Kompresor lze též využít sacím koncem např. k vakuové impregnaci (jedou jsem takto zalíval VN násobič vložený do velké sklenice, kde jsem měl ve víčku zapájenou Cu trubičku pro vysávání vzduchu kompresorem).

kompresor z lednice se vzušníkem na vyfoukávání bordelu


"Věčná" smyčka pro trafopájku

      15.7.2021 Každý, kdo někdy intenzivněji pájel trafopájkou ví, jak běžné smyčky z Cu drátu doslova mizí před očima (měď se rozpouští v roztaveném cínu) a kolikrát jsem je musel měnit i několikrát denně. Vyzkoušel jsem i několik tzv. "věčných" smyček. Ty používají většinou na špičku nějaký ocelový pocínovaný drát (možná je ten drát také z Cu s nějakou nanesenou vrstvou Fe), který je vodivě a mechanicky spojen s přívodními Cu dráty. Měl jsem smyčku, kde byl tento spoj proveden bodováním, vydržela poměrně dlouho, dokud mi pájka nespadla na zem a bodový spoj prasknul. Pak jsem také před lety koupil na radioburze od pana lahvičkáře jeho "věčnou" smyčku, kde byl do přívodních Cu drátů vyvrtán otvor a do něj zalisován asi ocelový drát. Smyčka sloužila dlouho, ale pak najednou začla vynechávat a hřála hrozně slabě. Při bližším zkoumání jsem zjistil, že došlo k uvolnění (možná vlivem mnoha teplotních cyklů) a zoxidování kontaktu zalisovaného ocelového drátu v přívodním Cu drátu. Stačilo spoj trochu smáčknout kleštěmi a smyčka začla opět hřát normálně, ale jen na krátkou dobu a nakonec jsem ji musel vyměnit. Bohužel nemám možnost dráty něčím svařit nebo spájet natvrdo. Pan lahvičkář už je po smrti, takže asi jediná možnost zbývá bodovaná smyčka z GME.

věčná smyčka pro trafopájku

      UPDATE: Dnes jsem koupil v GME "věčné" smyčky o průměru drátu špičky 1,4 a 1,6 mm. Pro zajímavost jsem změřil ustálený příkon své 100W trafopájky wattmetrem při tavení cca 7mm cínové koule: s provizorní smyčkou z 1,7mm Cu drátu byl příkon 95 W, zatím co s "věčnou" smyčkou 1,6 mm jen 56 W a doba potřebná k roztavení byla znatelně delší. Provizorní Cu smyčka však cín viditelně přepalovala a po půlminutovém tavení bylo jasně viditelné ztenčení drátu ve špičce.


Jak se mnou vyjebalo stahování okýnka u Forda Mondeo II

      13.8.2022 Není nad to, když si takhle najedete na dálnici a najednou zjistíte, že nejde zavřít elektricky ovládané přední okénko. Při popojetí dolů se za skřípavých zvuků ještě o něco posunulo dolů, ale nahoru se mu vůbec nechtělo, a to ani velkým násilím, takže holt zůstalo celou jízdu otevřené. Hlavou se mi začly honit myšlenky, co potom s autem s otevřeným okénkem na parkovišti - pozvánka pro zloděje. Zavolal jsem tedy pro radu automobilně zkušenějším přátelům a dozvěděl se jednoduchou radu - odstrojit dveře, uvolnit sklo a něčím ho zapřít v zavřené poloze. Po chvíli bádání se mi povedlo sundat tapecírung dveří (celkem asi 10 šroubků různě poschovávaných za krytkami) a začal jsem zkoumat vnitřnosti, ke kterým se lze dostat větší dírou u zámku a menší dírou po repráku. Zhruba uprostřed dveří je svislá kolejnička po které jezdí plastový držák skla tažený ocelovým lankem, jenž je k držáku přichyceno hliníkovým "U" profilem obemykajícím spodní hranu skla na 2 šrouby s 6-hrannou hlavou 8. K jejich vyšroubování je třeba trubkový klíč, protože je hlava zapuštěná do díry v plastu. Navíc je třeba sklo napolohovat do pozice asi polovičního otevření (dolů to naštěstí šlo) tak, aby se hlava šroubu zpřístupnila skrze díru v plechové vnitřní straně dveří. Sklo jsem tedy odšrouboval z držáku, vytáhnul ho nahoru do zavřené polohy, změřil výšku potřebné podpěry a nacpal tam švestkové polínko na míru s vyřízlou drážkou na horní straně.
      Zatím jsem nevěděl, jak celý mechanismus stahováku vypadá a jak je ve dveřích uchycený, ale povedlo se mi po chvíli akrobacie odšroubovat elektromotorek s převodovkou z něj plastový naviják ocelového lanka. Tam bylo vidět, že je něco hodně špatně, lanko bylo z plastového navijáku vyhřezlé a některé části plastu ohoblované s pilinami. To na možnou opravu moc nevypadalo a tak jsem zapátral na netu a našel celý náhradní stahovák za 300 Kč na online vrakovišti LS auto. Dorazil asi za 3 dny od objednání a v sobotu jsem ho namontoval. K jeho vyjmutí stačí odšroubovat 4 šrouby držící kolejnici a 3 šrouby držící motorek, vycvaknout konektor od motorku a vysoukat ho ven velkou dírou u zámků. Náhradní stahovák jsem očistil, promazal, nasoukal dovnitř a přišrouboval. Trochu mě zaskočilo, že původní stahovák měl motorek uchycený samořeznými šrouby do plastu, zatím co náhradní měl na motorku gumové silentbloky s klasickým závitem M6, takže jsem musel zaběhnout domů nějaké šroubky vyhrabat a seříznout na míru asi 10 mm. Pak už jen stačilo přišroubovat sklo k držáku, nacvaknout konektor, nastrojit tapec a okýnko jezdí jako kočka po vodě, tak snad to nějakou dobu vydrží...

Forda Mondeo II-dveře, popis šroubků Forda Mondeo II-držák skla okýnka Forda Mondeo II-podepření skla polínkem Forda Mondeo II-náhradní stahovák Forda Mondeo II-vyjebaný naviják lanka Forda Mondeo II-vyjebaný naviják lanka
dveře, popis šroubků držák skla polínko náhradní stahovák vyjebaný naviják vyj. naviják


Náhradní sklíčidlo pro akufrézku Parkside PFBS 12 B2

      24.8.2023 Od kamaráda jsem dostal na díly dojebanou akufrézku Parkside PFBS 12 B2 z Lídlu. Chybělo jí sklíčidlo a měla rozbitý vypínač. Napadlo mě se podívat po nějakém náhradním sklíčidle u Číňana. Změřil jsem si tedy průměr a stoupání závitu, ale dostal jsem nějaké podivné "chlupaté" hodnoty: průměr cca 6,85 mm a stoupání závitů cca 0,63 mm, tedy nic metrického. Po chvíli jsem se dopídil, že se jedná o palcový systém 9/32"-40 (stoupání 0,635 mm). Naštěstí i toto se dá koupit na AliExpressu za pouhých 39 Kč. Sklíčidlo jsem objednal a našrouboval bez problémů. Pozor ale, někteří uživatelé na Bastlírně tvrdili, že jejich akufrézka má sklíčidlo M7 x 0,75 mm. Je tedy možné, že to Parkside v průběhu výroby změnil a vyskytují se zde obě verze, je tedy třeba si závit pečlivě změřit. Nový kolébkový vypínač jsem koupil v GM, je to ta nejmenší velikost.

akufrézka Parkside PFBS 12 B2 s novým sklíčidlem


Oprava vrtacího kladiva

      4.11.2023 Občas potřebuju v bytě vyvrtat nějakou díru do panelu, což jsem dříve dělal příklepovou vrtačkou Narex a bylo to docela peklo. Kdo pak jednou vyzkouší vrtací kladivo, kterým to jde o několik řádů snadněji, tak už nechce jinak. Po té, co jsem kolegovi vrátil půjčeného Black&Deckera, rozhodl jsem se, že si také nějaké pořídím. S ohledem na malé vytížení mi postačí nějaká stará šunka na dojetí. Po chvíli hledání jsem našel na Bazoši jednu lákavou nabídku - 2 starší vrtací kladiva SDS+ za 250 Kč. Celkem solidně vypadající kovová konstrukce, žádné plasťáky ala Parkside. Obě mely už dost sjeté uhlíky, jedno tak, že se už ani nerozeběhlo. Říkal jsem si, že výměna uhlíků nebude problém, za pár korun je měli dříve v každé Elektře do vysavačů a pod. Jenže dnes něco takového koupit v Praze v kamenném obchodě je docela problém a ceny nejsou zrovna lidové. Na e-shopech je toho spousta, jeden z těch levnějších je třeba NADETA, ale to znamená ještě platit za poštovné.
      Nakonec jsem našel ve šrotu vyhozený motor z vysavače AEG, z nějž jsem si vybral uhlíky, které byly ale o dost větší. Nicméně jsem si je celkem snadno pomocí pilky na železo a pilníku upravil na potřebný rozměr 5 x 7 x 13 mm. Přívodní lanka jsem uštípnul od terminálů a použil původní pružinky a terminály. Vrtací kladivo, které se předtím nechtělo rozebíhat, tak ožilo, vrtalo i bušilo. Záhy jsem ale narazil na další problém, že po krátké době provozu uhlíky dosti rychle ubývaly. Navíc jsem si všiml, že v prostoru motoru něco rachtá. Napřed jsem tam našel a vytáhl pružinu ze starého uhlíku, který někdo sjel na plech a pak dokonce 1 vylomenou lamelu z komutátoru. Není divu, že s takovou dírou v komutátoru uhlíky rychle ubývají, to jsem si měl zkontrolovat dříve. Lamelu jsem tedy srovnal, obrousil a zalepil epoxidem zpět na místo. Drát jsem k ní nepřipojoval, protože se k tomu jednoduše nedostanu, už takhle jsem musel vyštípnout jednu příčku plastové mřížky na spodku. Na občasné provizorní použití to snad bude OK, než dorazí nové uhlíky z AliExpressu. Číňani jich nabízí hromady a za lidové ceny, jen se v tom blbě hledá konkrétní rozměr.

motor z vysavače AEG uhlíky z motoru z vysavače AEG vybroušené uhlíky na profil 5x7mm zalepení ulomené lamely komutátoru epoxidem
motor-donor vymontované uhlíky vybroušené uhlíky zalepení ulomené lamely

      UPDATE: Jak jsem záhy zjistil, tak tato oprava neměla příliš dlouhého trvání, neboť jak se po komutátoru mezi lamelami táhnou el. obloučky, tak se dost zahřívá a epoxid se začal vypalovat, až přilepená lamela vypadla. Zkusil jsem ji tam pak už nedávat a díru po ní celou zalít epoxidem, ale i tak se epoxid znovu poměrně rychle vypálil a vznikla tam zas díra ničící uhlíky. Aktuálně mě moc nenapadá, jakým teplotně a mechanicky odolnějším materiálem díru vyplnit. Alespoň že druhé vrtací kladivo s uhlíky od Číňana, které má komutátor OK, tak funguje docela dobře, už jsem s ním navrtal desítky dalších děr...


Jak se zbavit zalomeného závitníku

      21.12.2023 Řezání závitů do kovů je fajnová věc a sem tam se prostě nějaký ten závitník zlomí, zejména u menších průměrů ve slepé díře. Mě se to už u závitů M3 a M4 stalo několikrát. Teď naposled u kovových úchytek nohou skleněného konferenčního stolku, o kterých jsem se zpočátku mylně domníval, že jsou z nějaké hliníkové slitiny, ale pak jsem zjistil, že jsou mírně magnetické, takže se patrně jedná o nějakou houževnatou nerez ocel. Vrtání stojanovou vrtačkou bylo přitom v pohodě, táhlo to pěknou dlouhou šponu, ale následné řezání závitů M4 bylo peklo. Jako prevence lámání závitníků je důležité předvrtat otvor správným průměrem např. podle této tabulky, dobře mazat (přečetl jsem několik diskusí o mazání a každý doporučuje něco jiného, ale často se objevují reference na různá maziva s molybdenem), netlačit moc, často se vracet a čistit špony a hodí se i nějaké strojní vedení, které zajistí kolmost. Jako správný lobočůrák jsem udělal skoro všechno špatně, za což jsem byl po zásluze odměněn. Jelikož jsem neměl vrták 3,3 mm, tak jsem použil 3,1 mm, k mazání jsem použil nějaký nevhodný řídký olej ve spreji a závitníky ze staré Narex sady už taky asi nebyly nejostřejší. Takže i přes snahu postupovat pomalu a jemně jsem nakonec všechny 3 závitníky nechal v dírách. Následně jsem si pak v Narexu s novou sadou závitníků z nástrojové oceli koupil i odpovídající 3,3mm HSS-Co vrták a díry protáhnul. Do takového materiálu by se asi více hodily HSS-Co či HSS-Co5-TiN závitníky, ale jelikož jde o jednorázovou akci, tak je docela rozdíl, jestli sada stojí stovku nebo 6 stovek. K mazání jsem nouzově použil stolní řepkový olej smíchaný s práškovou sírou. Pro zařezávání prvního stupně závitníku jsem si udělal přípravek z dubového špalíku s otvorem, který jsem přitlačil k rovině kovového dílu, abych měl aspoň trochu kolmost. Po několika hodinách jsem těch 12 závitů nakonec úspěšně vyřezal.
      Co tedy dělat se zalomeným závitníkem? Četl jsem o různých fíglech, jako různé vytahováky na závitníky, ale to je docela drahá sranda. Jednou se mi podařilo zbytek závitníku rozbít kaleným nastřelovákem a po kouskách ho vytahat ven pinzetou, ale v tomto případě bych rozbil sklo. Jako zajímavá a univerzální metoda se mi jeví vyjiskřování, které popisuje Jova, což ale vyžaduje výrobu speciálního přípravku. Pokud máme to štěstí, že je náš obrobek z ušlechtilého materiálu jako hliník či nerez ocel (nerezí je spousta, nemusí platit obecně), tak lze využít technicky nenáročnou metodu odleptání v HNO3. V mém případě byla zrovna nerez ke kyselině absolutně netečná. Pozor na koncentraci, příliš vysoká může povrch závitníku místo leptání pasivovat a tak jsem koncentrovanou HNO3 ředil od oka 1:1 s vodou. Občas bylo potřeba do závitníku ťuknout párkrát hřebíkem, aby se reakce s čerstvě nalitou kyselinou rozběhla, což je hned vidět podle stoupajících bublinek a hnědnutí roztoku. Jelikož se do samotné díry vejde velmi málo kyseliny, nakydal jsem okolo takovou ohrádku lepidlem Mamut z tuby, čímž se vytvořil rezervoár o objemu asi 0,5 ml. Kyselinu sem chodil měnit pomocí plastové injekční stříkačky 2 x denně. První den to užralo asi 2 mm, další den zhruba stejně, ale bylo už viditelné zeslabení profilu a po 3. dni byl závitník celý pryč. Nakonec je třeba díry dobře vypláchnout vodou. V mém případě bych mohl prostě trojici otvorů vyvrtat jinde, ale to by obnášelo zas stěhování stojanové vrtačky či těžké skleněné desky do auta / z auta. Spíše jsem si chtěl ověřit, jak tato metoda funguje, což se mi potvrdilo, avšak doufám, že ji nebudu muset znovu použít.

leptání zalomeného závitníku pomocí HNO3 leptání zalomeného závitníku pomocí HNO3 přišroubovaný talířek pro nohu IKEA OLOV
leptání v HNO3 leptání v HNO3 přišroubovaný talířek


Pár tipů na lakování 2-složkovými epoxidovými laky

      16.6.2024 Dvousložkové (2K) epoxidové laky patří k těm nejodolnějším, co se dají běžně sehnat. Hodí se tak třeba na povrchy dřevěných podlah a stolů. Aplikace ale není úplně triviální, pokud má vzniknout pěkný homogenní hladký povrch. Nejlepší kvality lze dosáhnout asi jedině stříkáním pistolí, ale to je mimo mé domácí možnosti, takže zbývají štětce a válečky. Zatím mám zkušenosti s 2K laky Epolex S1300 lesklý (jako jediný, co jsem našel, je certifikovaný pro přímý styk s potravinami), Polycol 323 polomat (čekal jsem saténový povrch, ale má spíše blíže k lesklému laku) a Lignofix S1300 mat (ten je opravdu matný).
      Je třeba si uvědomit zásadní rozdíl mezi těmito epoxidovými rozpouštědlovými laky a zalévacím epoxidem či lepidlem. Jelikož zalévací epoxid neobsahuje přídavná rozpouštědla, tak je viskóznější a po reakci pryskyřice a tvrdidla téměř nemění objem, tudíž lze odlévat poměrně tlusté vrstvy (klidně několik cm). Pozor na to, že reakce je exotermická. Naproti tomu epoxidové laky už v základu obsahují rozpouštědla, která snižují viskozitu a při schnutí musí vytěkat pryč, tím pádem dochází k redukci objemu. Není vhodné nanášet příliš silné vrstvy nebo dokonce několik vrstev přes sebe bez předchozího vyschnutí, protože hrozí, že se rozpouštědlo uzavře uvnitř pod zaschlým povrchem a z objemu se pak dostává velice pomalu (týdny až měsíce), lak je pak měkký. Další ředění (typicky se používá ředidlo S 6300) je dost otázka kompromisu. Přiředění samozřejmě zlepšuje rozliv (hladkost povrchu) a prodlužuje už tak velice krátkou dobu zpracovatelnosti, ale zároveň výrobce stanovuje nějaký max. ředicí poměr, který by se asi neměl překračovat. Ať už z důvodu výše nebo někde jsem četl, že při ředění je pak výsledná mechanická odolnost laku horší, než při aplikaci bez doředění. Zde jsem shrnul pár dalších rad:       Zde je pár ukázek mých pokusů s lakováním. Na prvních 2 fotkách je finální povrch Epolexu S1300 po vyleštění pastou, na 3. je 1. vrstva Polycolu 323, na 4. - 6. je finální povrch matného Lignofixu S1300 - detail flíčku, kde se nahromadil přebytek laku a vzniklo lesklé místo, které jsem následně lehce přejel brusnou houbou, pohled na stolovou desku v protisvětlu a po světlu. Pro méně namáhané povrchy bych chtěl dále vyzkoušet nějaké přírodní či voskové oleje, kde by snad měla být aplikace méně náročná a beze smradu.

Epolex S1300 lesklý po vyleštění Epolex S1300 lesklý po vyleštění Polycol 323 polomat 1. vrstva Lignofix S1300 mat-místo s nadbytkem laku, přebroušení Lignofix S1300 mat 6. finální vrstva proti světlu Lignofix S1300 mat 6. finální vrstva po světle
Epolex lesk Epolex lesk Polycol polomat 1. vrstva Lignofix mat-mnoho laku-přebrus Lignofix mat Lignofix mat


Výroba náhradní trysky pro "VAPku" Parkside PDRA 20 V 20-Li B2

      24.6.2024 Našel jsem vyhozenou tuhle aku "VAPku" Parkside PDRA 20 V 20-Li B2 z Lídlu bez akupacku a bez trysky. Vzhledem k max. tlaku 22 barů je to spíš taková dětská hračka, ale zas je výhoda, že si umí sama nasávat vodu a nepotřebuje vodovodní ani elektrickou přípojku, takže na chatu by se mohla hodit. Když jsem ji zkusil zapnout na DC zdroj, tak se nic nedělo, pouze se nepatrně zvýšil proudový odběr na 20 mA. VAPku jsem tedy rozdělal a zkusil připojit zdroj přímo na kartáčový DC motor a roztočil se. Změřil jsem odpor mikrospínače při stisknuté spoušti a také v pořádku. Pak jsem se zaměřil na destičku elektroniky a zjistil, že obsahuje nějakou chytristiku s podobě neznámého SMD čipu v SO14 pouzdru, pár výkonových MOSFETů a měřicí bočník. Zřejmě kontroluje proudové přetížení, podpětí a další chybové stavy. Jak jsem zjistil dále, tak originální akupack Parkside X20V má 4 piny a používá digitální komunikaci s nabíječkou. Zde jsou osazeny pouze 3 piny a ten 3. (označený jako "T") předpokládá připojený NTC proti mínusu. Nasimuloval jsem ho tedy odpůrkem 10 kΩ a motor se rozběhl. Čerpadlo čerpá, ale bez trysky to sotva teče.
      Na výrobu improvizované trysky jsem použil co bylo po ruce. Jako základ jsem uřízl kousek 20mm PPR trubky na vodu o vnitřním průměru 13,2 mm. Ruční modelářskou frézkou jsem po obvodu vyfrézoval bajonetový závit. Dovnitř jsem nacpal kousek staré PVC hadice ze sprchy o vnitřním průměru 8 mm. Konec směřující do ústí VAPky jsem zbrousil trochu do kužele a nechal ho koukat 8 mm ven. Do vnitřku PVC hadice jsem zasunul Cu trubičku z lednice o vnějším průměru 8 mm a vnitřním průměru 6 mm, do které jsem předtím zapájel další Cu trubičku o vnějším průměru 6 mm a vnitřním průměru cca 3,5 mm. Do ní jsem vyříznul závit M4 pro šroubek, který jsem v ose provrtal částečně vrtákem 2 mm a na konci krátce 1,5 mm. Zadní konec Cu trubičky jsem proti vyklouznutí trochu zapertloval a tím zvětšil průměr na cca 9 mm. Povrch Cu trubičky jsem zdrsnil rašplí a vnitřní povrch PPR trubky větším závitníkem a zalil to epoxidovým lepidlem. Předtím jsem to lepil nedostatečně Mamutem a během pár vteřin mi to Cu trubičku (ještě bez pertlu) vyfluslo ven, tak snad už to bude držet. Průměr trysky jsem jen střelil od boku, následně porovnám proudový odběr DC motoru, který by měl reflektovat zátěž-tlak. Podle udávané výdrže 2 Ah akupacku by měl být proudový odběr cca 12 A. V případě potřeby si můžu jednoduše vyvrtat další šroubek M4 s jiným průměrem trysky.

VAPka Parkside PDRA 20 V 20-Li B2 VAPka Parkside PDRA 20 V 20-Li B2 VAPka Parkside PDRA 20 V 20-Li B2-elektronika
PDRA 20 V 20-Li B2 PDRA 20 V 20-Li B2 elektronika

      25.6.2024 Po zatuhnutí epoxidu jsem dnes trysku vyzkoušel. Voda tryská kudy má a lepený spoj drží. Motor bere na prázdno 2 A a při čerpání vody se proud ustálí na 6,5 A, takže asi polovině maxima. Zkusím tedy ještě provrtat další šroubek s polovičním průřezem, tj. místo 1,76 mm2 jít na 0,88 mm2, což odpovídá průměru lehce nad 1 mm. Blbý je, že tak malý vrtáček už neupnu do sklíčidla stojanovky.

náhradní tryska náhradní tryska-zadek (pertl) náhradní tryska-předek (šroubek)
náhradní tryska zadek předek

      26.6.2024 Dnes jsem vyvrtal další trysku do mosazného šroubku M4. Nejprve jsem provrtal dřík v délce 9 mm vrtáčkem o průměru 2 mm a pak jsem zbylých cca 0,5 mm od hlavy vyvrtal vrtáčkem o průměru 1 mm ruční modelářskou frézkou. Proudový odběr se ale zvýšil jen na 8,4 A, takže by to chtělo ještě menší dírku...



Zpět

Aktualizováno 27.6.2024 v 2:20