Gainward GeForce4 MX440

      3.12.2002 Grafické akcelerátory jsou snad nejrychleji rozvíjejícím se hardwarem a tak se není co divit, že z mého, 3 roky starého, Vipera 770 (TNT2, ano tehdy ještě existoval legendární Diamond) je dnes (morálně) hromádka starého železa. Tehdá mě stál téměř 5 kkč. Letos na vánoce jsem si pořídil novou grafiku od Gainwardu P600TV s čipem GeForce4 MX440 a 64 MB DDR za celkem slušných 2,5 kkč. Příjemně mě překvapila absence větráčku na chladiči a vězte, že normálně není opravdu třeba. Po hodinové pařbě Unreal Tournametu byl chladič teplý asi jako HDD, jinak při běžné práci ve windows jen vlažný. To Viper byl pěkný vařič, že jsem na něj pro jistotu větrák dodatečně namontoval. Tím jsem si také přidělal o jeden zdroj hluku navíc, který jsem teď s radostí odstranil.
      Karta je vybavena TV-outem S-video a kablíkem S-video/CINCH, ale ještě jsem ho nezkoušel, pádž k TV do obýváku bych musel natáhnout asi 15m kabel, a tahat se mi s tím nechce. nVidia vybavuje všechny svoje grafické karty VESA BIOSem 3.0, tato má konkrétně 35 VESA módů. Pod DOSem funguje tedy bez problémů. Ve Windows jsem měl problémy se staršími detonátory 3x.xx, spravily to až 41.09. Pro různé distribuce Linuxu jsou od nVidie k dispozici moduly pro jádro a GLX. Pokud nevíte co stáhnout, spusťte ve vašem Linuxu NVchooser.sh, který vám to poví. Hardwarově podporuje OpenGL 1.3 a DirectX 8.1.
      Zatím jsem nenarazil na žádné problémy a nárůst rychlosti byl oproti TNT2 docela znát. V 3DMarku jsem sice nedosáhl žádných závratných čísel, ale nový Unreal Tournament 2003 jsem si zapařil v pohodě. Zde je pár benchů, co jsem naměřil:

Test [FPS] TNT2 GF4MX440 GF4MX440 * videomód
Quake1 52,8 79,9 157,2 1024 x 768 / 32
Quake2 43,7 80,1 201,0 1024 x 768 / 32
Unreal Tournament 25,5 62,0 86,0 1024 x 768 / 32
3DMark 2001 1749 4205 - 640 x 480
* s CPU Celeron Tualatin 1100@1466

a přetaktování (měřeno ve std. 1024 x 768 / 32):
3D Mark 2001 FSB [MHz] CPU core [MHz] GPU/VRAM [MHz] pozn.
2467 133 1133 270/400 default
2574 133 1133 300/450 +4,3%
2348 100 850 300/450 -8,8%
2629 133 1133 340/500 +6,6%

      Jak je vidět, tak přetaktováním grafiky bych si moc nepomohl a tak jsem ji nechal běžet na defaultních hodnotách. Naopak pokles výkonu při snížení FSB (a tím i frekvence AGP) je celkem znatelný. Určitě by taky pomohlo AGP 4x, ale o tom si můžu nechat zatím zdát. Při frekvenci GPU 300 MHz a víc se začaly objevovat polygonové artefakty. Zde by asi pomohl zmiňovaný fofrník, ale za těch pár % mi to nestojí. Videoram DDR se celkem držela, ani na 500 MHz jsem si nevšiml typických artefaktů. A nakonec fotečka, je to docela pidižlík.

Gainward P600TV GeForce4 MX440



Zpět

Aktualizováno 2.1.2005 v 2:43