Taktování Celerona 850/100 MHz FC-PGA

      29.5.2002 Tak jsem po pár měsících zas upgradoval procesor. A jak už je u mně tradicí, žádný procesor nenechám běžet na nominální frekvenci. Procesor jsem zakoupil v ProCe, zde jsou štítkové údaje: Celeron 850 / 128 / 100 / 1.75 V Malay; Q125A134-0192 SL54Q. Procesor jsem osadil do své desky Octek Rhino ZX II-AT, chlazeno velkou "kostkou" coolmaster, k tomu 256MB modul PC133 M-Tec a 128MB modul PC133 Mosel a grafická karta Diamond Viper V770 AGP. Následující tabulka ukazuje závislost dosažené frekvence na napětí jádra Vcore, které jsem nastavoval na redukci. V DOSu jsem testoval stabilitu renderingem v 3D Studiu R4 a ve Quakovi, pod Windows pak v Quakovi II - Software rendrer a Unrel Tournamentu - OpenGL render. V případě maximální frekvence došlo k vytuhnutí od 1 do 60 s po přetaktování.

Vcore [V] fmaxDOS [MHz] fstableDOS [MHz] fmaxWIN [MHz] fstableWIN [MHz]
1,75 1133/133 1133/133 1133/133 (do 5s) 1054/124
1,85 1190/140 1133/133 1133/133 (do 5s) 1054/124
1,95 1190/140 1190/140 1133/133 (do 5s) 1054/124
2,05 1190/140 1190/140 1133/133 (do 5s) 1054/124
2,20 1275/150 1190/140 1190/140 (do 60 s) 1054/124

      Docela mě překvapilo, že ani tak razantním zvýšením napětí jádra se mi nepodařilo dosáhnout stabilního provozu pod Windows na FSB 133 MHz. Proto abych CPU zbytečně netrápil jsem se rozhodl pro druhý řádek (zvýrazněno). Teplota CPU je podle spuštěného softwaru 45 - 55°C. AGP běží na 83 MHz. Pro toto nastavení jsem dále provedl pár benchmarků:

CPU: Coppermine Coppermine Tualatin Core2 Duo
TEST: 850@1054 MHz: 850@1133 MHz: 1100@1466 MHz: 2133@2400 MHz:
DOS/3DStudio render chevy.3ds v 1024 x 768  13s 11s 9s 4s
Sandra 2001 Pro CPU 2849 3059 4105 10413
Sandra 2001 Pro FPU 1411 1519 1960 3507
Sandra 2001 Pro CPU-SSE 5713 6148 7956 19330
Sandra 2001 Pro FPU-SSE 6991 7523 9875 22808
Sandra 2001 Pro ALU-RAM 358 MB/s 434 MB/s 460 MB/s 3083 MB/s
Sandra 2001 Pro FPU-RAM 442 MB/s 478 MB/s 482 MB/s 2891 MB/s
Quake II software 1024 x 768 demo1.dm2 24,5 FPS 26,9 FPS 32,2 FPS 103,1 FPS
Unreal Tournament OpenGL 1024 x 768 flyby 35 FPS - 86 FPS* 209 FPS**
* s grafikou GeForce4 MX440 AGP na default
** s grafikou GeForce 6600GT PCI-E na default

      Nicméně jsem s přetaktováním celkem spokojen. Překonal jsem hranici 1 GHz a zejména se zvýšila propustnost paměťového subsystému. Výkon celého systému však brzdí (ač přetaktovaná 140/165MHz) starší grafická karta a tak začínám pošilhávat po nějakém GF2MX od Elsy nebo Herculesu.
      Tak už jsem přišel na to proč zvyšování napětí moc nepomáhalo. Problém byl totiž ve starším 128MB DIMM modulu (tvářící se sice jako PC133 ale chovající se spíš jak PC100), který jsem později prodal. A hle, najednou krásně jedu i pod Windows na FSB 133 MHz (jádro 1133 MHz). Napětí jsem nechal na 1,85 V. Ještě jsem to přebenchmarkoval, výsledek je v třetím sloupci.
      Provedl jsem také zajímavé měření závislosti teploty jádra CPU na vytížení a taktovací frekvenci. Měření proběhlo ve Windows NT 4.0 CZ SP6. Vytížení bylo čteno z monitoru správce úloh, frekvence CPU nastavována pomocí SoftFSB. Různého vytížení bylo dosaženo přehráváním animace *.FLC různou rychlostí a v různě velkém okně. Teplota okolí byla 25°C a uvnitř kejsu 33°C. Po každé změně jsem nechal dostatečnou dobu na teplotní vyrovnání. Pro zdůraznění souvislosti mezi závislostmi jsem použil znázornění 3D grafem. Z prvních řádek je vidět, že při malém vytížení téměř nezáleží na frekvenci. Teplota totiž závisí nejen na frekvenci spínání tranzistorů, ale i na počtu spínajících tranzistorů (t = k*f*n). Například poměrně hodně tranzistorů tvoří L2 cache. Pokud CPU lenoší, tak neplní a nemaže cache, tranzistory zůstávají v klidu a příkon se sníží (a tím i teplota). Jádro Windows NT a Linuxu během nečinnosti automaticky provádí instrukci HLT, která nevyžaduje žádné operace s daty a tím se CPU chladí. Pro Windows 9X je potřeba použít nějaký softwarový chladič - Rain, CPUIdle, Vcool... (já používám Rain 2.0 a teplota je právě při psaní tohoto HTML a poslechu MP3 jen 40°C).

sloupcový 3D graf

      1.1.2005 jsem přidal výsledky testů svého nového CPU Celeron Tualatin 1100@1466 MHz. Na víc se mi ho dostat nepodařilo, i při 1,75 V na FSB 140 MHz vytuhnul během několika vteřin. Na FSB 133 MHz při 1,45 V občas zatuhával, tak jsem mu pro jistotu něco přidal, nyní jede na 1,55 V. Benchmarky jsem doplnil do třetího sloupce, viz výše.

      8.2.2007 Tak jsem po dlouhé době provedl razantní upgrade PC a novým vyvoleným CPU se stal intel Core 2 Duo E6400, zatím jen lehce taktnutý 2133@2400 MHz. Při těhle výkonech už ale to taktování ztrácí trochu smysl, ikdyž jinak C2D má k taktování veliký potenciál. Pro srovnání jsem na něm provedl stejné testy jako na předchozích CPU, viz čtvrtý sloupec. Aby to bylo fér, wokení programy běžely pod Win98SE, tedy na jednom jádru (ikdyž by jim stejně 2 jádra nepomohla). Je vidět, že procesor je svým výkonem už o generaci jinde, největší nárůst je patrný v propustnosti paměti. Když si tak vzpomenu na svůj první PC 486DX4/100, tam render chevy.3ds trval asi 5 minut. Teď je to míň jak 5 s, panu Moorovi to zatím celkem vychází. Škoda, že jsem takovou mašinu neměl k dispozici dřív, když byl na modelování čas...



Zpět

Aktualizováno 8.2.2004 v 21:19