Když roku 1992 vydala doposud nepříliš známá firma id Software (založená 5.5.1991) hru
Wolfenstein 3D (téma - boj proti nacistům na hradě Wolfenstein za WW2), nikdo asi netušil, že se stane počátkem
zcela nového typu her, který dnes hýbe světem a živí i řadu výrobců hardware. Engine přinesl nový pohled do
počítačem vytvořené scény, tzv. 1st-person view (pohled z vlastních očí), kdy hráč pomocí perspektivního
promítání 3D scény vidí obraz tak, jako by byl sám přítomen v herním prostoru, nikoliv zepředu, z vrchu či
ISO-pohledu, jak bylo zvykem dříve. Z dnešního pohledu je třeba ono 3D brát trochu s rezervou, protože všechny
levely byly vytvořeny v jedné rovině, s jednotným stropem a podlahou (konstantní barva), takže nebylo možné
se pohybovat nahoru a dolu (přechody mezi levely tvořil vtipně výtah). Celý level byl vlastně poskládán z
otexturovaných krychlí umístěných v pravidelné mřížce (ano, neexistovaly zde jiné než pravoúhlé místnosti) a
do něj jsou zasazeny bitmapové sprity (nepřátelé a vůbec veškeré objekty), které svou normálu natáčejí ve
směru vektoru vašeho pohledu, což někdy působí trochu komicky. Samozřejmě se vzdáleností od vás se zmenšují
v proporci se stěnami. K tomu měla hra celkem dobré zvuky (zbraně, pokřiky vojáků,...) a hudbu cvrlikající
přes Adliba. No a celé to běželo na 386 s 1MB RAM a VGA (s omezením i na rychlejších 286). Tato hra byla také moji první hrou (když nepočítám pasiáns z Windows 3.11), kterou jsem si zahrál na svém prvním PC 486DX4 někdy koncem roku 1995. Dodnes si vzpomínám, jak jsem natěšeně přebíral od kamaráda disketu s nálepkou "Very hard game for Dudek" :) a jak mě hra pohltila a já pařil a pařil... To na mě zanechalo trvalé následky, takže ani dnes nic jiného jak 3D střílečky nehraju ;) O nějaký rok později jsem se k Wolfovi ještě vrátil, protože jsem dostal nápad, že bych v něm mohl ztvárnit náš ústav SPŠE Ječná a Wolf k tomu poskytoval vcelku jednoduché editační nástroje. Na chodbách jsem si nepozorovaně popůjčoval požární plány budovy a začal klikat mapy. K tomu jsem ještě nahradil nějaké textury, např. zeď s oknem, zeď s portréty vybraných profesorů, automat na cocacolu atd. a postupně tak zmapoval všechna 4 poschodí + jeden bonus level. Výsledek mého snažení si můžete stáhnout zde, hra se spouští w.exe. Po deseti letech vydal id Software remake Return to Castle Wolfenstein v novém slušivém kabátu modifikovaného Quake III enginu. Jde ale o zbrusu novou hru, s původním Wolfem má tedy společné jen téma. Za zmínku také stojí, že do později vydané hry Doom II id Soft vložil 2 tajné Wolfí levely (lze se na ně dostat např. kódem IDCLEV31, 32). Původního Wolfa si můžete stáhnout např. zde, případně vánočního Xmas Wolfa a zdrojové kódy pro Borland C z FTP id Softu. Tobias Karnat přepracoval zdrojové kódy enginu Wolfa a Spear of Destiny - Wolf4GW do Open Watcom C 2.0 pro chráněný mód 386. A pro Windows můžete zkusit engine Wolf4SDL založený na knihovně SDL. Později se objevil další port ECWolf s podporou kooperativní hry po síti (až 11 hráčů) pro OS Windows, Linux, Android a Mac OS X. Další port WolfensteinCGA na GitHubu naopak míří na stará PC s CPU 8086 a CGA grafikou. Lze ho spustit i na kapesním počítači HP 200LX. Cheaty a přehled parametrů na příkazové řádce je tu. Zajímavý web o Wolfovi, kde najdete všechno možné včetně moddingu a editace levelů. |